Суспільна думка
9 хв читання
Рік дослідження: 2019

Викривлена реальність українського Facebook: які онлайн-ЗМІ читають українці у Facebook?

showcase image
Суспільна думка

Про проєкт

Увага! Цей проєкт проводився в рамках компанії Artellence і разом з подібними проєктами став передумовою створення ГО “Асоціація розвитку великих даних та інформаційних технологій України” з залученням експертів, які безпосередньо впроваджували цей проєкт.

Дослідили 100 найбільш популярних Facebook сторінок серед українців. Серед параметрів дослідження: дізналися лідерів за кількістю вподобань на сторінках, у кого першість за читачами серед українського населення, які ЗМІ використовують ботів для розкрутки та хто найкраще вміє залучати аудиторію.

Мета дослідження — висвітлити, які ЗМІ мають набільше впливу на суспільну думку у соціальних мережах.

Чому це важливо?

ЗМІ намагаються впливати на суспільну думку різними засобами: підвищенням рейтингу за допомогою ботів, публікацією хайпових новин тощо. Цей аналіз ЗМІ у соцмережах допоможе більш критично ставитися до різних джерел інформації та підвищить інформаційну грамотність серед населення України.

Методологія дослідження

Період дослідження: з листопада 2018 по березень 2019 включно.

  • було відібрано 100 Facebook сторінок, які є найбільш популярними серед українських користувачів;
  • серед них вручну було виділено 30 сторінок, які можна визначити як новинні, тобто вони публікують новинний контент та/або категорія їхньої сторінки визначена як «новини та медіа»;
  • до них додано 30 Facebook-сторінок найпопулярніших сайтів за версією Інтернет-Асоціації України (ІнАУ) станом на січень 2019 року. Оскільки вісім медіа в обох вибірках співпали, загалом дослідили 52 Facebook-сторінки;
  • дані включають всі пости, опубліковані цими Facebook-сторінками з листопада 2018 по березень 2019 включно.

Терміни та категорії, використані під час аналізу:

  • вподобачі — кількість користувачів, які вподобали сторінку (цей показник не включає тих, хто підписався на сторінку, але не поставив їй «лайк»);
  • українці — кількість українських користувачів, які вподобали сторінку. Це такі особисті сторінки користувачів, для яких можна встановити географічну приналежність їхнього профілю, і це Україна;
  • боти — такі особисті сторінки, які публікують однакові коментарі під різними публікаціями, що виглядають заготовленими наперед, а також ті, які під час візуального аналізу профілю не схожі на справжніх людей;
  • неактивні користувачі — профілі без обличчя на аватарці, без публікацій з листопада 2018 та з кількістю друзів менше 20;
  • загальна кількість дописів (публікацій або постів) на сторінці ЗМІ протягом досліджуваного періоду;
  • кількість текстових публікацій — це публікації, які містять щонайменше п’ять значущих слів.

Результати дослідження

За кількістю вподобань на сторінці:

  • на першій позиції Знай.ua;
  • на другій — Politeka; 
  • ці видання також фігурували в опитуванні КМІСу. 2,3% опитуваних зазначили, що читають Знай.ua (9 місце), а 3,3% — Politeka (6 місце). При цьому рівень довіри до цих ЗМІ складає 1,5% та 1,6% відповідно (для порівняння: лідера опитування КМІС — Обозреватель — читають 7,6% опитаних, довіряють – 4,1%).

Найцікавіша, на нашу думку, знахідка у топ-10 найпопулярніших сторінок — «канал RT» на 4 місці. Крім великої кількості підписників, рупор російської пропаганди також згенерував найбільшу кількість постів (2846) за аналізований період. Втім, лише 14% з них є текстовими, тобто значущими відповідно до описаної методології дослідження.

За кількістю українців:

  • Facebook-сторінка газети «Сегодня» має найбільший серед розглянутих 52 сторінок відсоток українських профілів від загальної кількості вподобачів сторінки — 97%; 
  • частка українців для Обозреватель та УНІАН становить 70%;
  • Кореспондента — 64%; 
  • аудиторія RT, «Комсомольская правда», «Аргументы и факты» — переважно неукраїнська. Тим не менш, ці сторінки є помітними в українському сегменті Facebook;
  • за відсотком «українськості» аудиторії Facebook-сторінок, після «Сегодня» йдуть: Abomus — Украина, Новини України та світу, Вєсті-UA, UA1.com.ua, Dubinsky.pro;
  • найменше українців на Facebook-сторінках видань «Аргументы и Факты» та «Комсомольская правда». Хоча пости з останнього ЗМІ мають найвищий показник поширень та лайків, імовірно, лайкають та поширюють не українці.

Відсоток ботів на сторінках:

  • для сторінок Знай.ua та Politeka цей показник становить 0,1% та 0,2% від загальної кількості вподобань сторінки відповідно;
  • загалом боти не активно підписуються на сторінки (частки ботів серед вподобачів не перевищують 2%), але активно їх коментують (на деяких сторінках частка коментарів від ботів сягає 20%);
  • особливо велика кількість бото-коментарів є на сторінках відомих українських ЗМІ, які є у рейтингу ІнАУ. У цьому досліджені ми відстежуємо лише коментарі, які стосуються текстових постів. У відомих ЗМІ більше текстових постів — це може пояснювати, чому в наших даних більше коментарів ботів саме у якісних медіа.

Які новинні ЗМІ найбільше пишуть та як їх коментують:

  • якщо проаналізувати всі 52 сторінки за кількісними показниками текстових постів, перші 7 медіа будуть саме з рейтингу ІнАУ: УНІАН, ТСН, Цензор.НЕТ, 112.ua, 24 Канал, Dmitriy Gordon, Українська правда. Це означає, що маловідомі медіа пишуть переважно коротші та незначущі з точки зору ваги слів пости — які можуть бути підводками до відео чи фотографій;
  • за часткою текстових постів у загальній кількості текстових постів до всієї кількості, лідером є Facebook-сторінка hromadske.ua з показником 100%. На другому місці — UA1.com.ua з 99%. Третє місце з 97% розділяють між собою сторінки Dmitriy Gordon, Українська правда та УНІАН. Для порівняння — у найпопулярніших Facebook-сторінок значущих текстових публікацій 16% (у Знай.ua) та 14% (у Politeka) — це найнижчі показники за цим параметром серед 30 онлайн-ЗМІ зі списку ІнАУ;
  • сторінка ТСН має найбільшу кількість коментарів та коментаторів, що є показником активності їхньої аудиторії. Тобто контент, який публікується, викликає у людей бажання реагувати та обговорювати його. Водночас на сторінці ТСН — один з найбільших показників неактивних користувачів — 8,1%, але судячи з активності на сторінці, наявність такого неактивного «баласту» серед підписників не впливає на інтерес до сторінки решти її вподобачів;
  • після ТСН у категорії топ Facebook-сторінок найбільше коментаторів на сторінках Zvistka — сторінка новин, Dubinsky.pro та hromadske.ua. Найбільше коментарів на сторінках UA1.com.ua, Dubinsky.pro та hromadske.ua;
  • велика кількість коментаторів також є на сторінці 24 Канал та Комсомольская правда, а коментарів на 112.ua та Цензор.НЕТ. Щоправда, 12% (112.ua) та 13% (Цензор.НЕТ) коментарів на цих сторінках — це коментарі ботів. Але найцікавіше те, що у цих двох сторінок боти коментують найбільше — в середньому 12,7 коментарів від одного профілю. Можливо деякі текстові матеріали були занадто резонансні та/або висловлювали певну позицію, яку прийшли коментувати боти;
  • серед десяти сторінок, які найбільше люблять коментувати боти, є 7 онлайн-ЗМІ: ТСН, 112.ua, Цензор.НЕТ, Українська правда, РБК-Украина, BBC News Ukrainian, 24 Канал, та три, які не входять до списку ІнАУ: Dubinsky.pro, UA1.com.ua та hromadske.ua. Це може означати, що онлайн-ЗМІ досить впливові, й тому знаходяться під пильною увагою тих, хто може використовувати ботів для власних цілей;
  • у середньому, найбільше лайкають текстові дописи на сторінках Dubinsky.pro, Zvistka — сторінка новин та Новини (news247.com.ua). При цьому у сторінки Новини було лише 5 текстових публікацій з середньою кількістю лайків 824 у кожної;
  • поширюють дописи найбільше зі сторінок Dubinsky.pro — в середньому 1219 поширень, Народ (novosti.in.ua) — 764, та Zvistka — сторінка новин — 591. Як бачимо, онлайн-ресурси, що не входять до списку ІнАУ, в середньому мають більше вподобань і поширень, ніж решта ЗМІ.

Додаткові матеріали

additional imageadditional imageadditional imageadditional image

Рекомендації

1. Опублікувати це дослідження для освітлення інформації, які ЗМІ мають набільше впливу на суспільну думку у соціальних мережах;
2. Періодично повторювати такі дослідження та фіксувати зміни — це може демонструвати зміну суспільної думки та сфер впливу ЗМІ. З таких досліджень може народитись велике дослідження розвитку та змін українських ЗМІ;
3. Публікувати результати таких досліджень для надання прозорості українському інформаційному простору.

Партнери

Інші проєкти

Дослідження

ЛГБТК+

Дослідження

Протидія дезінформації
Завантажити ще