Зітри це, якщо зможеш. Як живуть українські боти на сторінках українських політиків
Про проєкт
Трохи більше за чверть українців основним джерелом новин для себе вважають соціальні мережі, з них більше двох третин користуються Facebook. Сьогодні ця соцмережа є найпопулярнішою в Україні.
Мета дослідження — привернути увагу українського суспільства до кількості ботів у соцмережах та їхнього явно помітного впливу на суспільну думку.
Чому це важливо?
62% українців дізнаються новини із соцмереж. Під час політичних кампаній і виборів особливо важливе критичне мислення населення та можливість розрізнити факти, пропаганду та дезінформацію. Це дослідження ілюструє, наскільки простір соціальних мереж у політичній тематиці насичений ботами, управлінці яких мають на меті формування певної суспільної думки.
Методологія дослідження
Ми проаналізували найбільш коментовані ботами Facebook-дописи на сторінках найпопулярніших медіа та політиків.
Період дослідження: з 01.05.2019 по 08.05.2019.
Загальні принципи:
- був розроблений алгоритм машинного навчання, що аналізував публічну інформацію з українського сегменту Facebook;
- враховувалися коментарі та інформація з профілів;
- до аналізу бралися лише користувачі, що залишили більше 10 коментарів на політичні теми.
Формування вибірки:
- усю вибірку ми розділили на три частини:
- Facebook-сторінки медіа,
- Facebook-сторінки політиків,
- новини, які активно коментували боти;
- вибірку медіа ми формували на основі списку найпопулярніших ЗМІ України, до якого додали сторінки з найбільшою кількістю підписників з України. Загалом до цієї вибірки увійшли 332 Facebook-сторінки.
- вибірка політиків формувалась на основі соціологічних рейтингів та кількості підписників. Таких сторінок — 62, з них 26 особистих сторінок політиків та 36 сторінок політичних сил/партій;
- формування вибірки новин відбувалося за наступними принципами:
- новини відбиралися за допомогою методу обробки природної мови machine learning — векторного аналізу (NLP Word Vectors),
- алгоритм аналізував тексти постів та групував схожі за змістом в одну новину.
Під час аналізу даних ми знайшли ботів, які регулярно писали про політиків: більше 5 коментарів. Ми назвали їх активними ботами та визначили конотацію коментарів, які вони залишили.
Результати дослідження
За політичною силою:
- найбільше активних ботів — у Володимира Зеленського — 27 926 акаунтів;
- на другому місці — Петро Порошенко, про нього регулярно пишуть 20 065 ботів;
- на третьому місці з великим відривом Святослав Вакарчук (823 боти);
- далі Юлія Тимошенко (821 бот);
- про Володимира Гройсмана регулярно пишуть 717 ботів.
Частка дописів ботів у коментарях будь-якого змісту на сторінці:
- Вадим Рабінович — 45% від усіх коментарів на сторінці;
- Євген Мураєв — 39%;
- Руслан Кошулинський — 36%;
- Віталій Кличко — 0,13%;
- Семен Семенченко — 0,12%;
- Ірини Геращенко — 0,02%.
Кількість коментарів ботів на особистих сторінках:
- Володимир Зеленський — 58 350 коментарів ботів з 255 157 або 23%;
- Петро Порошенко — 47 750 з 173 046 або 28%;
- Юлія Тимошенко — 24 683 з 100 889 або 24%.
Характер дописів:
- Боти-фани:
- єдиний політик, у якого кількість позитивних коментарів від ботів переважає кількість негативних, — це Юлія Тимошенко. Із 24 364 коментарів, написаних ботами про неї, 11 246 (46%) — позитивні;
- Володимира Зеленського боти прокоментували позитивно лише у 24% випадків (108 039 коментарів ботів з 451 895 — позитивні);
- Боти-хейтери:
- переважно боти коментують політиків у негативному ключі;
- 87% (27 800 із 31 926) коментарів, зроблених ботами про Володимира Гройсмана, негативні;
- трохи менший процент ботонегативу у Святослава Вакарчука — 85% (29 039 із 34 040 коментарів, залишених ботами);
- у колишнього та нинішнього президентів частка негативних коментарів ботів менша, але в абсолютних числах їх набагато більше. 210 828 ботокоментарів про Порошенка негативні (це 61% усіх коментарів ботів про нього). Для Зеленського відповідні показники становлять 215 491 та 48%;
- Боти-актуалізатори:
- основна мета нейтральних коментарів — підвищити згадуваність політика, підтримувати його впізнаваність та увагу до його діяльності. Вони не хвалять та не критикують, а лише постулюють певні факти;
- таких коментарів-актуалізаторів найбільше у Володимира Зеленського (128 365 коментів ботів) та Петра Порошенка (97 171), це по 28% усіх коментарів ботів зі згадкою цих політиків;
- про Тимошенко боти залишили 4 091 нейтральних коментарі (17%);
- про Гройсмана 3 333 (10%), а про Вакарчука — 1 863 (5%).
Розподіл ботів між особистими сторінками політиків та сторінками їх партій:
- Юлія Тимошенко/Партія Батьківщина
- особиста сторінка — позитивні коментарі ботів становлять 26%;
- партія Батьківщина — на її сторінці 70% коментарів ботів хвалять Тимошенко;
- Петро Порошенко/Європейська солідарність
- особиста сторінка — негативних коментарів від ботів 5,4%;
- партія Європейська солідарність — 16,6% негативних коментарів ботів;
- Володимир Зеленський/Команда Зеленського
- особиста сторінка — 12% негативних коментарів від ботів;
- команда Зеленського — 4,6% негативних ботокоментарів.
Розподіл коментарів ботів за новинами:
- Заява Гройсмана про старі партії:
- зібрала 2 765 коментарів реальних людей;
- 1 447 коментарів ботів (38%);
- Виступ Гройсмана щодо закону про незаконне збагачення:
- небагато коментарів (всього 309);
- 49% із них належали ботам;
- переважали коментарі ботів «Гройсман сам незаконно збагачується» — їх було 44;
- Допит Петра Порошенка у справі Майдану:
- 48% коментарів ботів з 257;
- багато з них (90 коментарів) виявились жорсткою критикою колишнього президента;
- 4 коментарі були намаганнями його виправдати;
- Заява Гройсмана про достатню кількість коштів у місцевих бюджетах:
- з 217 коментарів, яка зібрала ця новина, половина належали ботам;
- для 56 із них нам вдалося визначити основне повідомлення — половину склала агрегована категорія, яку ми назвали «недовіра Гройсману». Сюди увійшли звинувачення в недоброчесності та висловлювання в дусі «дістала влада» тощо — загалом 24 коментарі.
Алгоритм, як виявити політичного бота:
- в середньому швидкість написання ботом коментаря в 15 разів вище звичайної людської (середня різниця в часі між двома сусідніми коментарями);
- більше половини ботів мають «напарників» по коментуванню, — акаунти, які коментують разом із ними один і той самий пост. У реальних акаунтів людей така поведінка спостерігається тільки в одному випадку з восьми (13%);
- боти у чотири рази частіше пишуть під політичними постами, ніж реальні люди;
- у ботів у середньому в чотири рази менше друзів на сторінці;
- тільки 4% ботів мають хоча б один чек-ін (відмітку в певному географічному місці). У людей цей показник становить 44%;
- тільки в половині випадків бот має аватарку з обличчям, а люди — у 92% випадків;
- тільки 20% ботів мають коментарі під власними постами. У людей цей показник — 80%;
- лише 3% людей не мають реакцій під аватарками, а серед ботів цей показник дорівнює 43%.
Додаткові матеріали
Рекомендації
Інші проєкти
Дослідження
Дослідження