Протидія дезінформації
7 хв читання
Рік дослідження: 2019

Зітри це, якщо зможеш. Як живуть українські боти на сторінках українських політиків

showcase image
Протидія дезінформації

Про проєкт

Увага! Цей проєкт проводився в рамках компанії Artellence і разом з подібними проєктами став передумовою створення ГО “Асоціація розвитку великих даних та інформаційних технологій України” з залученням експертів, які безпосередньо впроваджували цей проєкт.

Трохи більше за чверть українців основним джерелом новин для себе вважають соціальні мережі, з них більше двох третин користуються Facebook. Сьогодні ця соцмережа є найпопулярнішою в Україні.

Мета дослідження — привернути увагу українського суспільства до кількості ботів у соцмережах та їхнього явно помітного впливу на суспільну думку.

Чому це важливо?

62% українців дізнаються новини із соцмереж. Під час політичних кампаній і виборів особливо важливе критичне мислення населення та можливість розрізнити факти, пропаганду та дезінформацію. Це дослідження ілюструє, наскільки простір соціальних мереж у політичній тематиці насичений ботами, управлінці яких мають на меті формування певної суспільної думки.

Методологія дослідження

Ми проаналізували найбільш коментовані ботами Facebook-дописи на сторінках найпопулярніших медіа та політиків.

Період дослідження: з 01.05.2019 по 08.05.2019.

Загальні принципи:

  • був розроблений алгоритм машинного навчання, що аналізував публічну інформацію з українського сегменту Facebook;
  • враховувалися коментарі та інформація з профілів;
  • до аналізу бралися лише користувачі, що залишили більше 10 коментарів на політичні теми.

Формування вибірки:

  • усю вибірку ми розділили на три частини:
    • Facebook-сторінки медіа,
    • Facebook-сторінки політиків,
    • новини, які активно коментували боти;
  • вибірку медіа ми формували на основі списку найпопулярніших ЗМІ України, до якого додали сторінки з найбільшою кількістю підписників з України. Загалом до цієї вибірки увійшли 332 Facebook-сторінки.
  • вибірка політиків формувалась на основі соціологічних рейтингів та кількості підписників. Таких сторінок — 62, з них 26 особистих сторінок політиків та 36 сторінок політичних сил/партій;
  • формування вибірки новин відбувалося за наступними принципами:
    • новини відбиралися за допомогою методу обробки природної мови machine learning — векторного аналізу (NLP Word Vectors),
    • алгоритм аналізував тексти постів та групував схожі за змістом в одну новину.

    Під час аналізу даних ми знайшли ботів, які регулярно писали про політиків: більше 5 коментарів. Ми назвали їх активними ботами та визначили конотацію коментарів, які вони залишили.

Результати дослідження

За політичною силою:

  • найбільше активних ботів —  у Володимира Зеленського — 27 926 акаунтів;
  • на другому місці — Петро Порошенко, про нього регулярно пишуть 20 065 ботів;
  • на третьому місці з великим відривом Святослав Вакарчук (823 боти);
  • далі Юлія Тимошенко (821 бот);
  • про Володимира Гройсмана регулярно пишуть 717 ботів.

Частка дописів ботів у коментарях будь-якого змісту на сторінці:

  • Вадим Рабінович — 45% від усіх коментарів на сторінці;
  • Євген Мураєв — 39%;
  • Руслан Кошулинський — 36%;
  • Віталій Кличко — 0,13%;
  • Семен Семенченко — 0,12%;
  • Ірини Геращенко — 0,02%.

Кількість коментарів ботів на особистих сторінках:

  • Володимир Зеленський — 58 350 коментарів ботів з 255 157 або 23%;
  • Петро Порошенко — 47 750 з 173 046 або 28%;
  • Юлія Тимошенко — 24 683 з 100 889 або 24%.

Характер дописів:

Боти-фани:
  • єдиний політик, у якого кількість позитивних коментарів від ботів переважає кількість негативних, — це Юлія Тимошенко. Із 24 364 коментарів, написаних ботами про неї, 11 246 (46%) — позитивні;
  • Володимира Зеленського боти прокоментували позитивно лише у 24% випадків (108 039 коментарів ботів з 451 895 — позитивні);
Боти-хейтери:
  • переважно боти коментують політиків у негативному ключі; 
  • 87% (27 800 із 31 926) коментарів, зроблених ботами про Володимира Гройсмана, негативні; 
  • трохи менший процент ботонегативу у Святослава Вакарчука — 85% (29 039 із 34 040 коментарів, залишених ботами);
  • у колишнього та нинішнього президентів частка негативних коментарів ботів менша, але в абсолютних числах їх набагато більше. 210 828 ботокоментарів про Порошенка негативні (це 61% усіх коментарів ботів про нього). Для Зеленського відповідні показники становлять 215 491 та 48%;
Боти-актуалізатори:
  • основна мета нейтральних коментарів — підвищити згадуваність політика, підтримувати його впізнаваність та увагу до його діяльності. Вони не хвалять та не критикують, а лише постулюють певні факти; 
  • таких коментарів-актуалізаторів найбільше у Володимира Зеленського (128 365 коментів ботів) та Петра Порошенка (97 171), це по 28% усіх коментарів ботів зі згадкою цих політиків;
  • про Тимошенко боти залишили 4 091 нейтральних коментарі (17%);
  • про Гройсмана 3 333 (10%), а про Вакарчука — 1 863 (5%).

Розподіл ботів між особистими сторінками політиків та сторінками їх партій:

Юлія Тимошенко/Партія Батьківщина
  • особиста сторінка — позитивні коментарі ботів становлять 26%;
  • партія Батьківщина — на її сторінці 70% коментарів ботів хвалять Тимошенко;
Петро Порошенко/Європейська солідарність
  • особиста сторінка — негативних коментарів від ботів 5,4%;
  • партія Європейська солідарність — 16,6% негативних коментарів ботів;
Володимир Зеленський/Команда Зеленського
  • особиста сторінка — 12% негативних коментарів від ботів;
  • команда Зеленського — 4,6% негативних ботокоментарів.

Розподіл коментарів ботів за новинами:

Заява Гройсмана про старі партії:
  • зібрала 2 765 коментарів реальних людей;
  • 1 447 коментарів ботів (38%);
Виступ Гройсмана щодо закону про незаконне збагачення:
  • небагато коментарів (всього 309);
  • 49% із них належали ботам;
  • переважали коментарі ботів «Гройсман сам незаконно збагачується» — їх було 44;
Допит Петра Порошенка у справі Майдану:
  • 48% коментарів ботів з 257;
  • багато з них (90 коментарів) виявились жорсткою критикою колишнього президента;
  • 4 коментарі були намаганнями його виправдати;
Заява Гройсмана про достатню кількість коштів у місцевих бюджетах:
  • з 217 коментарів, яка зібрала ця новина, половина належали ботам;
  • для 56 із них нам вдалося визначити основне повідомлення — половину склала агрегована категорія, яку ми назвали «недовіра Гройсману». Сюди увійшли звинувачення в недоброчесності та висловлювання в дусі «дістала влада» тощо — загалом 24 коментарі.

Алгоритм, як виявити політичного бота:

  • в середньому швидкість написання ботом коментаря в 15 разів вище звичайної людської (середня різниця в часі між двома сусідніми коментарями);
  • більше половини ботів мають «напарників» по коментуванню, — акаунти, які коментують разом із ними один і той самий пост. У реальних акаунтів людей така поведінка спостерігається тільки в одному випадку з восьми (13%);
  • боти у чотири рази частіше пишуть під політичними постами, ніж реальні люди;
  • у ботів у середньому в чотири рази менше друзів на сторінці;
  • тільки 4% ботів мають хоча б один чек-ін (відмітку в певному географічному місці). У людей цей показник становить 44%; 
  • тільки в половині випадків бот має аватарку з обличчям, а люди — у 92% випадків;
  • тільки 20% ботів мають коментарі під власними постами. У людей цей показник — 80%;
  • лише 3% людей не мають реакцій під аватарками, а серед ботів цей показник дорівнює 43%.

Додаткові матеріали

additional imageadditional imageadditional image

Рекомендації

1. Опублікувати результати цього дослідження;
2. Проводити подібні дослідження за 1 рік, 6 міс та 3 міс до Президентських та Парламентських виборів;
3. Публікувати результати — це може зменшити бажання кандидатів застосовувати ботоферми для піару та підвищити обізнаність та свідомість Українського населення до вибору Президента України;
4. Проводити такі дослідження щодо інших виборів.

Партнери

Інші проєкти

Дослідження

ЛГБТК+

Дослідження

Протидія дезінформації
Завантажити ще