Протидія дезінформації
5 хв читання
Рік дослідження: 2021

Антивакцинатори. Боти проти ЛОМів

showcase image
Протидія дезінформації

Про проєкт

Увага! Цей проєкт проводився в рамках компанії Artellence і разом з подібними проєктами став передумовою створення ГО “Асоціація розвитку великих даних та інформаційних технологій України” з залученням експертів, які безпосередньо впроваджували цей проєкт.

62% українців дізнаються новини із соцмереж. У розпал вирішення питання вакцинуватися чи ні від COVID-19 на рішення Українців впливає саме інформація із соціальних мереж.

Мета дослідження — проаналізувати, яка кількість постів та коментарів у Facebook написані людьми, які щиро не вірять у науку, чи менеджерами ботоферм, які відпрацьовують замовлення. У разі виявлення високої активності ботів, спробувати відшукати, хто замовив таку активність ботів.

Чому це важливо?

Населення України, отримуючи інформацію з соціальних мереж, рідко розрізняє інформацію від кваліфікованих людей та пропагандистів/ботів, які просувають певні наративи.

Для здійснення такого важливого вибору для усього населення, як вакцинація (для створення колективного імунітету потрібно, щоб вакцинувалося 60-70% людей), необхідна свідома та якісна оцінка усіх аргументів. На жаль, на час проведення дослідження готові вакцинуватися лише 47% українців.

Методологія дослідження

До дослідження увійшли пости та коментарі під постами на Facebook-сторінках та акаунтах:

  • 50 найбільших українських ЗМІ;
  • топ-1000 українських акаунтів Facebook (за кількістю підписників);
  • топ-1000 українських сторінок Facebook (до числа українських можуть також входити і російські сторінки, з великою часткою українських підписників).

Період дослідження: з 01.01.2021 по 13.03.2021.

З усіх постів і публікацій ми виокремили ті, в яких йшлося про вакцину або вакцинацію. Для цього побудували алгоритм класифікації постів і проаналізували коментарі під ними. Для сентимент-аналізу алгоритм відібрав коментарі, в яких є явно виражене ставлення до вакцинації.

Результати дослідження

За кількістю дописів:

  • більше 95% коментаторів — люди;
  • і все ж 7700 ботів активно писали про вакцинацію під постами 2050 найбільших акаунтів і сторінок;
  • кожен бот у середньому залишає 9,4 коментарів, а людина — 1,9 (це означає, що кожен 5-тий коментар під постами залишає бот);
  • кожен п'ятий коментар під постами про вакцини написаний ботами;
  • людина-рекордсмен за кількістю коментарів — 378 коментарів під постами, серед ботів найпродуктивніший написав 2118 коментарів.

За характером дописів:

  • відсоток явно негативних коментарів у ботів — 68%, а у людей — 48%;
  • позитивних дописів у ботів лише 6%, тоді як у людей — 10%;
  • багато людей схильні вступати в дискусії і в нейтральному тоні обговорювати чужу думку, а ботів, виконуючи певне завдання, у більшості мають чітко окреслений характер дописів

За джерелом управління:

  • це не політичні боти — ми не знайшли підтвердження їх участі у політичних кампаніях;
  • не вдалося знайти явну ознаку централізованої кампанії, коли багато ботів використовують абсолютно однакові коментарі;
  • за однією з версій певна частина ботів мала управління з боку росії.

Алгоритм, як виявити антивакцинаторського бота:

У цій моделі використовували три види даних: профайл акаунта, стрічку акаунта, попередню історію коментування акаунта на інших сторінках.

  • друзі з коментування. Боти дуже часто спільно коментують однакові пости. Люди поводяться так вкрай рідко. У нашій вибірці 0,15% людей спільно коментували одні й ті самі публікації, серед ботів — 4,2% від усіх ботів. Різниця — у 28 разів;
  • у ботів дуже активна і неякісна стрічка. У ботів у середньому 72 пости, у людей — 39. При цьому у ботів 58% стрічки — це репости, у людей — 23%. У бота в середньому на пост припадає 7,3 лайка і 1,2 коментаря, у людини — 39,3 лайка і шість коментарів;
  • у ботів акаунт заповнений у середньому на 32%, у людей — на 60%. Боти найчастіше не вказують стать, місто, день народження;
  • середня кількість аватарок у ботів — 6,8, у людей — 18,7. При цьому в половини ботів менше трьох аватарок;
  • також боти менш активні в заповненні альбомів. У ботів у середньому сім фото, у людей — 29;
  • боти рідко роблять чек-іни. У ботів у середньому 2,2 чекіни, у людей — 29 (серед тих, хто зробив хоча б один чек-ін).

Рекомендації

1. Поширити інформацію серед населення України про основні відмінності між коментарями ботів та людей;
2. Поширити інформацію серед населення України щодо методології перевірки даних на дезінформацію та пропагування наративів у антивакцинаторській тематиці;
3. Зробити інформаційну кампанію з висвітленням результатів цього дослідження та спростуванням основних негативних аргументів щодо вакцинації;
4. Допомогти поширити інформацію зі сторінок вчених, медиків та інших людей, у яких є професійна кваліфікація для наукової оцінки вакцин.

Партнери

Інші проєкти

Дослідження

ЛГБТК+

Дослідження

Протидія дезінформації
Завантажити ще